بازاریابی تینوس

شروع محتوا نویسی_ آیا شما میتوانید یک محتوانویس شوید؟

امروز قصد دارم راجب شروع محتوا نویسی صحبت کنم و به تمام کسانی که دوست دارند نویسندگی را آغاز کنند کمک کنم تا بتوانند یک نویسنده حرفه ای شوند. من تصمیم گرفتم که در چالش جدیدی که اسمش را چالش #چهل_روز_نویسندگی گذاشتم هر روز یک مقاله ناب در زمینه محتوا نویسی منتشر کنم. امیدوارم که دوست داشته باشید و آن را تا انتهای 40 روز دنبال کنید.

اول از حسی که خودم به نوشتن دارم خواهم گفت. به نظر من محتوا نویسی یکی از بهترین شغلهای دنیاست. شما می توانید یک گوشه دنج را برای خود پیدا کنید و با گوش دادن یک موسیقی ملایم متن هایی که دوست دارید را خلق کنید. اما برای حرفه ای شدن در این شغل لازم است تا مهارت هایی را در خود تربیت کنید و من نیز در این زمینه به شما کمک خواهم کرد.

 

 

چه کسانی می توانند محتوا نویس شوند؟

 

محتوا نویسی برای آن دسته از افراد شغل خوبی است که تمایل دارند به صورتی فردی و در تنهایی خود ایده هایشان را در یک استایل (حال می تواند کاغذی یا الکترونیکی باشد) در اختیار دیگران قرار دهند.

محتوا نویسی و محتوا نویس آن هم به صورت حرفه ای برای خیلی از افراد آرزوی بزرگی است. چون نوشتن موهبتی است که انسانها با آن می توانند هر آنچه که در ذهن دارند را بر روی صفحه بیاورند تا تمام افراد از آن استفاده کنند.

البته این کار چندان کار ساده ای نیست شما به عنوان کسی که این شغل را انتخاب می کنید باید همواره اطلاعات خود را به روز نگه دارید و مهارت تان را بالا ببرید تا بتوانید چیزی برای بیان کردن داشته باشید.

از مواردی که در این زمینه خیلی مهم است سبک نوشتاری در محتوا نویسی است. اگه بخواهیم خیلی ساده سبک نوشتاری را تعریف کنیم، باید بگوییم که نحوه نگارش یک وب سایت خبری مسلما با یک وبلاگ متفاوت است. یعنی شما باید در وب سایت های خبری از جملات کوتاه و رسمی استفاده کنید اما در وبلاگ ها می توانید از جملات طولانی و غیر رسمی تر نیز استفاده نمایید.

پس اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید نوع نگارش و نحوه نگارش و سبک نوشتاری است. حالا که سبک نوشتاری تان را تعیین کردید باید حتما یکسری کارهایی قبل نوشتن انجام دهید که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد. با من همراه باشید.

 

 

 

کارهایی که قبل از شروع محتوا نویسی باید حتما بدانید

 

سبک نوشتاری

 

اولین کار : بدانید که چه چیزی می خواهید بنویسید یعنی بعد از آن که سبک نوشتاری تان را انتخاب کردید, باید بدانید که چگونه می خواهید متنی را شروع کنید و چگونه به پایان برسانید. محتوا نویسی که مخاطب خودش را می شناسد و با برنامه ریزی شروع می کند یک قدم از بقیه جلوتر است.

انتخاب کلمه کلیدی

دومین کار : انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای نوشته یکی از مهم ترین و ضروری ترین کار برای هر محتوا نویس می باشد. کلمه کلیدی همان کلمه ای است که ما وقتی به دنبال چیزی در گوگل هستیم, دقیقا آن را سرچ می کنیم. شما باید به عنوان یک محتوا نویس از کلمه کلیدی ای استفاده کنید که بیشترین سرچ را در موضوع مورد نظر داراست.

مثلا در شغل محتوا نویسی کلمه محتوا نویسی بیشتر از نویسنده محتوا سرچ می شود. پس باید ما کلمه اول را برای نوشته خود استفاده کنیم.

 

انتخاب عنوان

سومین کار: انتخاب یک عنوان جذاب و کاربردی در محتوا نویسی می تواند مطلب شما را ده پله بالاتر از مطالب دیگر ببرد. عنوان نویسی مانند انتخاب موضوع انشا در مدرسه می باشد. شما باید عنوانی را انتخاب کنید که افراد زیادی را جذب می کند.

یک عنوان خوب باید: ساده , کوتاه , جذاب , جدید و به درد بخور باشد. اما چرا از کلمه ی ” به درد نخور ” استفاده می کنیم؟  چون کسی که دنبال چیزی در گوگل است یعنی به آن احتیاج دارد و دنبال مطلبی است که به دردش بخورد. پس از کجا باید متوجه شود که نوشته شما به درد او می خورد؟  از عنوان انتخابی شما.

عنوان نویسی مانند کادو کردن هدیه است. شما هدیه ای را که با بسته بندی بسیار شیک تزیین شده باشد بهتر قبول می کنید تا هدیه ای که با کاغذ کادو کهنه و نامرتب تزیین شده باشد. مسلما هدیه ای که برای کادو کردن آن وقت گذاشته شده باشد هدیه بهتری خواهد بود.

شاید الان پیش خود بگویید که شاید هدیه ای که با کاغذ خوب و مرغوب کادو شده باشد محتویات به درد نخوری ارائه دهد. بله دقیقا ممکن است.

خیلی از افراد در فضای وب فقط عنوان های جذاب می نویسند و به محتوای اصلی توجه زیادی نمی کنند. همین امر باعث می شود که  Bounce Rate یا ” نرخ پرش ” بالا رود و بر سئوی سایت تاثیر بگذارد. در این باره در مباحث بعدی باهم حتما صحبت خواهیم کرد.

 

امضای نویسنده

چهارمین کار: امضای خود را در نگارش مطالب حتما حفظ کنید. یعنی مطالب تان را از سایت های دیگر کپی نکنید یا مانند هیچ نویسندی دیگری نباشید. خودتان باشید. به نظر بنده آنهایی که خود واقعی شان هستند و آن را در هر موقعیتی حفظ می کنند از بقیه افراد جلوتر هستند.

هنگامی که شروع به نوشتن مقاله ای می کنید باید به این فکر کنید که شما اولین نویسنده در کره زمین هستید و قرار نیست از کسی تقلید کنید. با آنکه تمام قواعد نوشتاری و املایی را رعایت می کنید با این حال سبک خود را دارید.

 

هرگز خودتان را با کسی مقایسه نکنید چرا که با  این کار به خودتان توهین کرده اید.

 

انتخاب مخاطب

پنجمین کار: این مرحله برای ما محتوا نویس ها مرحله دوگانه ای است. آن هم این است که برای گوگل بنویسم یا برای مخاطبانمان ؟!!؟

بسیاری از افراد معتقدند نگارش مطلبی که هم برای گوگل مناسب باشد هم برای مخاطبان, کار بسیار دشواری است. اما به نظر بنده می توان به نوعی نوشت که در این “دو راهی” قرار نگرفت. من این تجربه را داشته ام.  فقط کافی ست کمی تلاش و مطالعه خود را بیشتر کرد.

 

دیزاین محتوا

 

ششمین کار: دیزاین نوشته هایتان است. شما باید به عنوان یک محتوا نویس از رنگ های سازمانی, شبکه های اجتماعی, لینک های مفید, عکسها, فیلم ها, پادکست ها و هر محتوای دیگر نیز در نوشته هایتان استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *